torsdag 20 oktober 2011

Bildanalys av reklambild


Vi ska analysera en reklambild, vi har fått en analysmodell att gå ifrån. Syftet är att lära sig hur man tolkar olika bilder.

Dentonation (bildbeskrvning)-

De första man ser är massvis av bakelser. Olika sorters bakelser såsom, prinsesstårta, damsugare, cocosboll, kakor o.s.v, som ligger på ett fint lila fat. Bakelserna tar upp störs plats i reklambilden. Sedan läser man texten. I bakgrunden är de en gammaldags tapeter som är rosa, allt förutom bakelserna går i olika nyanser av lila. Och de tror jag är för att man ska fokusera på bakelserna. På bordet ligger det lite cocossmulor från en cocosboll. Bilden är tagen framifrån och jag tycker den ser bra ut men kunde ha varit ett annat typsnitt på texten, typ Lucida Fax och man kunde ha förstorat bakelser och fatet. Blicken fastnar på bakelserna.

Konnotation (tolkning av bilden)-

Bakelserna gör bilden intressant. Jag tänker på "gofika" när jag ser bilden och farmors kärleksmumms som är kladdiga inuti. Jag undrar om de är att man ska äta mera godsaker eller att man ska sluta och börja äta nyttigare mat som är bättre för din hälsa. Jag tycker att om det hade varit mera bakelser hade bilden utstrålat " att man blir äcklad", jag vet inte hur jag ska förklara, men att man tycker att de blir för mycket och får ont i magen.  Men nu när bilden är  så här blir jag fikasugen. Jag tycker att den riktas till oss kvinnor för att, de är rosa, och de oftast vi kvinnor som tar en fikastund när vi shoppar. Om de hade varit för män, då tror jag att de hade använts sig av andra färger och annan skål och annan text. Men jag förstår inte varför det måste vara så, men jag tror att de är så bara. De är vad våra normer säger. Men de är klart, man får välja själv vilka normer man ska följa, men de har alltid varit könsdiskriminering ända sen vi var små. Jag blir glad av bakelserna, men typsnittet på texten tycker jag ser lite "spökig" ut den passar inte in. Gillar färgerna, dom går väldigt bra ihop. De skärs inte, de är en harmoniks bild.

Reklambilden är i från företaget Delicato. De som fångar mitt intresse i bilden är först bakelserna sedan texten. När jag läser texten så blir jag lite skeptiskt till om de är positivt menat eller negativt. Jag tolkar texten att man ska börja variera sin kost och äta nyttigare. Men eftersom att de är från företaget Delicato så tror jag att dom vill att vi "kunder" ska köpa mer och att dom har fått in nya produkter-bakelser som dom vill göra reklam för. Fast man blir sugen när man ser bilden. Men om de hade varit mer som sagt hade jag blivit äcklad. Bilden visas i subjekt perspektiv. För att bilden är tagen framifrån, de är en fråga- man får tänka och de förmedlar en känsla som man måste bearbeta, vad säger bilden?- är de negativ eller positivt budskap. Produkten är inomhus på ett bord, jag skulle kunna tänka mig att de är hemma hos  min farmor eller mormor. För de är gamla tapeter och de är rosa och de är ett mysigt ljus. De ger en harmonisk känsla. De som dominera bilden är bakelserna. För att de har andra färger och sticker ut jämfört med bakgrunden och texten. Så tar godsakerna tar mest plats och att dom är i centrum på bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar